Pärlflodens delta är ett av Kinas mest tätbefolkade områden. Den snabba tillväxten i regionen har lett till ett behov av bättre infrastruktur mellan städerna i deltat: Hongkong, Shenzhen, Guangzhou, Zhongshan, Zhuhai och Macao. Infrastrukturen kommer att binda samman städerna till en jättestad med över 50 miljoner invånare.
Den fasta förbindelsen Hongkong–Zhuhai–Macao är 50 kilometer lång och består av flera broar, två konstgjorda öar och en sex kilometer lång nedsänkt tunnel.
Tunneldelen är världens längsta nedsänkta vägtunnel. Den består av två borrade rör med tre körfält i vardera riktningen. 33 tunnelelement konstruerades och monterades, med mått på upp till 180 m x 38 m x 11 m och en vikt på 72 000 ton. Tunnelelementen utformades med en betongstruktur som säkrar vattentätheten på ett liknande sätt som andra långa nedsänkta tunnlar, till exempel Öresundstunneln mellan Danmark och Sverige och Busan-Geoje-tunneln i Sydkorea.
Tunneln är planerad att öppnas för trafik 2018.
Hongkong
PERIOD:2010-2018
KUND:Ett joint-venture-samarbete som leds av CCCC (China Communication Construction Company)
COWIS TJÄNSTER:
Tommy Olsen
Major Tunnels Market Director / Head of Sustainability Transportation International
Tunnels and Underground Infrastructure, Denmark
Tel:
+45 28431017
tool@cowi.com