mer mobilitet i södra Kina

ShenZhong-länken kommer att förbättra trafikflödet genom Guangdong-provinsen och bidra till hållbar tillväxt i Pärlflodens delta. 

Estetik. Funktion. Pris.

Det var utgångspunkterna i tävlingen om att utforma en ny kust-till-kust-länk i södra Kina. Länken förbinder städerna Shenzhen och Zhongshan i Guangdong-provinsen och blir totalt 24 kilometer lång, med två konstgjorda öar, två broar och världens bredaste nedsänkta tunnel. 

Det kommer att finnas fyra körfält i vardera riktningen med en kapacitet på 90 000 bilar per dag. 

Designen inspirerades av en klassisk kinesisk drake, och länken kommer att bli ett självklart landmärke för hela regionen samtidigt som den ger en bättre förbindelse mellan flodens östra och västra sidor.

Idéerna bakom designen

Arkitekten Poul Ove Jensen och Regional Vice President Lars Hauge visar och berättar om den spektakulära designen av ShenZhong-länken. Illustrationer: DISSING + WEITLING

Funktion, hållbarhet och estetik – allt i ett

Guangdong är en av Kinas mest välmående provinser. Förutom jordbruk och marina produkter är den starka regionala ekonomin till stor del baserad på lätt och tung industri, och nu krävs en stor uppgradering av infrastrukturen för att stödja fortsatt tillväxt. 

– Den tilltagande urbaniseringen ställer höga krav på infrastrukturlösningar där funktion, hållbarhet och skönhet går hand i hand, säger Lars Hauge, Regional Vice President på COWI.  

Designen av ShenZhong-länken vann första pris tack vare de avancerade tekniska lösningarna och den estetiska skönheten.

Juryns utlåtande:

Själva idéns designfilosofi är avancerad. Den övergripande utformningen av länken är magnifik, elegant och koncis.

FAKTA

  • ShenZhong-länken blir 24 kilometer lång, och kommer att utgöra en viktig förbindelse mellan Shenzhen och Zhongshan i Guangdong-provinsen i Kina.
     
  • De längsta hängbroarna kommer att få ett brospann på 1 658 meter och en balkkonstruktion som ger mycket god vindstabilitet.

  • Tunneln kommer att bli den bredaste nedsänkta vägtunneln med de bredaste vägfälten som någonsin byggts.

  • Det föreslagna konceptet är en efterspänd konstruktion i en segmentuppdelad tunnel som består av totalt 31 element, där ett element normalt är 185 meter långt och det bredaste är 70 meter brett. Bredden på vägfältet varierar mellan 19 och 38 meter.

  • Ön kommer att hysa en mängd olika funktioner med ekologiska och hållbara lösningar. Den kommer att ha 15 000 kvadratmeter konferens-, kontors- och restaurangyta samt en strandpromenad.

  • COWI och DISSING+WEITLING står också bakom designen av den 18 kilometer långa brokonstruktionen över Stora Bält, Öresundsbron mellan Köpenhamn och Malmö och Hong Kong–Zhuhai–Macao-länken i Kina. 

PROJEKTINFORMATION

ORT
Guangdong-provinsen, Kina

PERIOD
2015 pågår

KUND
The Administration Center of the
Shenzhong Link Project

TJÄNSTER

  • Konceptdesign för en internationell designtävling
  • Utveckling av det vinnande konceptet till en preliminär design
  • Tekniska konsulttjänster och designgranskning under utvecklingen av preliminär design, detaljplanering samt under byggfasen 

Kontakta oss

Kontakta oss

COWI-medarbeider Tina Vejrum

Tina Vejrum
Senior Technical Director
Major Bridges International, Denmark

Tel: +45 56401216

COWI-PROJEKT I VÄRLDEN