Hem / Skip Navigation LinksNyheter och medier / Nyheter / Experter: Det krävs ytterligare planering för att skörda frukterna av självkörande bilar

Experter: Det krävs ytterligare planering för att skörda frukterna av självkörande bilar

​Tar stadsplanerare och beslutsfattare hänsyn till självkörande bilar när de planerar framtidens städer? ”Inte alls”, var ett av svaren som COWI snappade upp när man nyligen ställde frågan under ett frukostseminarium i Oslo.

Självkörande bilar skulle kunna göra det mer lukrativt att äga en personbil än vad det är idag. I värsta fall skulle det kunna ske på bekostnad av kollektivtrafiken, enligt Bernt Sverre Mehammer, ansvarig konsult för hållbar stadsutveckling på COWI .

"Det finns ett antal uppenbara fördelar med bilar som är självkörande som lätt skulle kunna väga upp mot det faktum att de totala kostnaderna per bilresa blir högre än tidigare. Det skulle kunna locka människor från dagens kollektivtrafik till den förarlösa modellen och öka biltrafiken", konstaterade Mehammer nyligen på ett "Byfrokost"-forum på COWIs kontor i Oslo som handlade om självkörande bilar och paradigmskiftet inom stadsutvecklingen.

Hög tid att ta hänsyn till självkörande bilar

Frågan är hur man drar nytta av fördelarna med självkörande bilar utan att påverka tunnelbanesystem, bussar och spårvagnar.

"Hastighetsbegränsningar inne i städerna kommer att bli väldigt viktiga eftersom självkörande bilar aldrig överskrider fartgränserna. Självkörande bilar ska fungera som en förlängning av – och möjliggöra – kollektivtrafiken", säger Mehammer.
Han tillägger att politiska beslut måste fattas innan de självkörande bilarna dyker upp på våra vägar. När de väl gör det kommer det att bli mycket svårare att förändra användningsmönstren.

"Om vi lyckas med det kommer de självkörande bilarna att fungera väldigt väl, men om vi låter marknaden styra skulle det kunna sluta mycket illa", säger Mehammer.

Inte alls med i politikernas planer

Så hur ser situationen ut – överväger ens stadsplanerare och beslutsfattare att inkludera självkörande bilar i stadsutvecklingen? "Inte alls", svarar Andreas Halse från Oslo stads transport- och miljökommitté.

"Jag tror inte att det finns en enda utvecklingsplan på kommunal nivå i hela Norge – eller på nationell nivå för den delen – som tar hänsyn till det."

Han beskriver två möjliga framtidsscenarier. I det första konkurreras kollektivtrafiken ut, investeringarna i den offentliga sektorn minskar och mängden bilar i städerna ökar dramatiskt. I det andra fungerar förarlösa bilar som ett verktyg för urbanisering och förbättrat liv i städerna, eftersom parkeringsproblemen försvinner och bilarna är mycket mer effektiva och tar mindre plats.

Halse understryker att om det senare scenariot blir verklighet kommer vi att ställas inför utmaningen att finansiera projekt för att förbättra gator och vägar.

"Oslo får in 450 miljoner norska kronor i parkeringsavgifter varje år, och de pengarna skulle kunna försvinna vid införandet av självkörande bilar om vi inte tar med det i beräkningen vid långsiktig planeringen av kommunala budgetar. Om smarta mobilitetslösningar å andra sidan leder till färre bilar på vägarna eller att vi utnyttjar kapaciteten bättre kan det hända att vi spenderar enorma summor på att förbättra vägarna utan att det gynnar oss", säger Halse.

 

byfrukost_oslo.jpg 

Föredragshållare under byfrokosten. Från vänster: Endre Angelvik (Ruter), Andreas Halse (Oslo stads transport- och miljökommitté), Jesper Vesøen (COWI), Gunnar Johansson (IBM Norge) og Bernt Sverre Mehammer (COWI).

 

Ruter välkomnar förarlös teknik

Endre Angelvik, IT-chef på Ruter, förvaltningsbolaget med övergripande ansvar för kollektivtrafiken i Oslo och Akershus, säger att de noga följer utvecklingen av självkörande fordon.

"Alternativa transportmedel för individer och för våra kunder måste fungera på ett sådant sätt att vi kan leva våra liv fullt ut, vilket innebär att vi måste använda oss av den bästa tekniken som finns tillgänglig för tillfället."

Men kommer de självkörande fordonen att tävla med eller förbättra Ruters nuvarande system?

"Jag tror att delar av den förarlösa tekniken kommer att införlivas i våra system snarare än att självkörande fordon kommer att tävla med kollektivtrafiken. Politikerna i Oslo har höga ambitioner när det gäller att skapa en grönare stad. Förarlös teknik kan bidra till att förverkliga dessa ambitioner och skapa en mobilitetsnivå som gör att vi klarar oss utan personbilar."

"Allt handlar om viljan att skapa förändring. När vi kan göra våra kunders liv både enklare och grönare, det är då det börjar bli spännande", säger Endre Angelvik.

Senast uppdaterad: 24.11.2016