Tillsammans får de Ostlänken att passa in i landskapet

Som landskapsarkitekter sticker de ut bland kollegorna. Bland COWIs alla ingenjörer i järnvägsprojektet Ostlänken är det Moa Greiffs och Emelie Hanséns uppgift att få bygget att smälta in i omgivningen. Som generalister gör de varandra – och projektet – bättre.

Vad minns ni från ert första möte?

Emelie: Jag kommer ihåg min första dag på COWI. Jag lyckades inte blippa mitt kort så jag blev stående utanför. Men så kom du ner och öppnade för mig. Tack!

Moa: Fast vi sågs innan det. Första gången vi träffades var när du kom in för en intervju när du skulle skriva ditt exjobb här på COWI. Du skrev om hur man kan landskapsanpassa höghastighetsjärnväg så det har ju blivit bra med tanke på att vi nu båda jobbar med Ostlänken.

Hur tycker ni att det är att arbeta tillsammans?

Emelie: Det känns väldigt bra att jobba med Moa för hon är alltid så trygg! Själv känner mig lite mer spridd inombords, lite velig sådär. Man känner att Moa bryr sig om oss i teamet och att vi ska ha det bra. Hon står upp för oss.

Moa: Emelie är rolig och omtänksam, och vi har kul ihop. Jag har träffat få som är lika smarta som hon. Hon är dessutom så himla noggrann. Jag gillar att planera och sätta ramarna, sedan tar Emelie över det som kommer efteråt. Ja, det är väl egentligen med henne som själva arbetet börjar.

Moa Greiff jobbar med uppdragsledningsfrågor och Emelie Hansén är tekniksamordnare för gestaltning. Tillsammans gör de varandra – och projektet – bättre.

Hur gör ni varandra bättre?

Emelie: Vi ventilerar och resonerar kring saker, hela tiden! Dessutom kompletterar vi varandra. Vi har samma bakgrund. Som landskapsarkitekter har vi en väldigt bred kompetens. Vi är generalister och blir involverade på en massa olika plan.

Moa: Ja, vi lägger näsan i blöt, men det blir bra resultat. Det har blivit alltmer uppskattat av kollegorna, tror jag. Tidigare var ingenjörerna kanske lite tveksamma, men med vår generalistroll bidrar vi med helhetsperspektiv som specialisterna välkomnar.

Emelie: När det gäller Ostlänken så är egentligen vår uppgift som landskapsarkitekter att anpassa anläggningen så att den smälter väl in i landskapet. Detta kräver ett helhetsperspektiv, som lätt leder in oss i många olika sammanhang, vilket har utvecklat oss mycket inom projektet.

Moa: Hela Ostlänken-projektet är ett bra exempel på ”bättre tillsammans”. Alla i projektet är generellt sett väldigt duktiga på att arbeta tillsammans. Det är högt i tak och alla är öppna för nya inspel och förslag.

Emelie: Det är en öppen stämning, och det leder till att vi identifierar kritiska saker så tidigt att de går att åtgärda innan det är för sent.

Något jag förknippar med min kollega

Moa: Det var så himla fint. Förra julen när vi hade jobbat hemifrån på grund av pandemin hade Emelie skickat ett paket. När jag öppnade så var det en julgranskula i form av en flaska bubbel. Det är väl också ganska typiskt och symboliserar oss bra ¬– vi är väldigt bra på att fira framgångar tillsammans.

Emelie: Det blir lite samma tema. Jag har tagit med mig partytutor eftersom vi firar mycket. Det är ofta Moa som tar första steget till firandet, och jag tog med mig flera tutor eftersom hon alltid ser till att alla får vara med.

FAKTA OM OSTLÄNKEN

Ostlänken är det första steget mot nya stambanor i Sverige. Projektet omfattar en 16 mil lång järnväg mellan Järna och Linköping som kommer att göra det möjligt att köra höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

COWI har sedan 2015 arbetat med en av Ostlänkens fyra deletapper på uppdrag av Trafikverket. Teamet omfattar nästan 200 personer från ett trettiotal olika discipliner på COWI.

Vi är bra var och en för sig. Men vi är bättre tillsammans. Det menar vi på COWI och under dessa veckor hyllar vi våra kollegor och firar det goda samarbetet. Vill du bli bättre tillsammans med oss? Se våra lediga tjänster.


Tillbaka till huvudsidan Bättre tillsammans