Varje dag sitter världens invånare fast i trafikstockningar i sammanlagt flera miljarder timmar. Och problemen kommer att öka ytterligare i och med att städerna växer så snabbt.
2050 förväntas omkring 70 procent av världens 10 miljarder invånare bo i städer.
Inflödet till världens städer ökar trycket på den befintliga infrastrukturen. I mitten av 1990-talet valde Danmark därför att bygga tunnelbana i huvudstaden Köpenhamn för att vara förberedda på stadens tillväxt och samtidigt börja utveckla den helt nya stadsdelen Ørestad.
Rebekka Nymark, Customer Director på Metroselskabet, har bott i Köpenhamn i hela sitt liv. Vilken vision låg bakom tunnelbanan, och hur har den påverkat staden? Foto: Pelle Rink
Att gräva grunda tunnlar under stora byggnader och monument – vissa av dem flera hundra år gamla – innebär stora tekniska utmaningar. Därför placerades sensorer ut på närbelägna byggnader och i byggområdena kring tunnelbanestationerna, för att kunna övervaka dessa via datorer.
Frederiks kirke, mer känd under smeknamnet "marmorkyrkan", ligger nära slottet Amalienborg och Operan i det ansedda området Frederiksstaden. Kyrkan är känd för sin karaktäristiska koppargröna kupol och har anor från 1749.
Bara några meter från huvudingången öppnades en ny tunnelbanestation 2019.
– Vi behövde vara oerhört noggranna och ständigt medvetna om risken att orsaka sprickor och sättningar i byggnaderna på marknivå. För att minska de här riskerna har vi installerat ett övervakningssystem som larmar om sättningar uppstår.
– I vissa fall byggde vi ett system med rör under konstruktionerna så att vi skulle kunna lyfta byggnaderna om det behövdes, säger Torsten Mølgaard, Senior Project Director på COWI.
Vi behövde vara oerhört noggranna och ständigt medvetna om risken att orsaka sprickor och sättningar i byggnaderna på marknivå.
Att bygga stationer 30-40 meter under jord och försöka placera dem rätt mellan ömtåliga medeltida byggnader är en verklig utmaning. Detta och det faktum att det är väldigt ont om plats i stadskärnan gjorde att stationen Marmorkirken inte kunde byggas enligt standardutformningen, med två parallella spår. I stället byggdes stationen i två våningar, vilket gör det till den djupast belägna stationen, nästan 40 meter under jord.
Torsten Mølgaard berättar om COWIs roll i det omfattande tunnelbaneprojektet:
– Nyckelordet är förtroende. Först och främst måste vi få kundens förtroende, men även samhällets. Ett stort projekt som det här får mycket uppmärksamhet både från stadens invånare och från politiskt håll. Vid planeringen av Marmorkirken var det förstås avgörande att utreda om det var säkert att bygga en underjordisk station där. Vi var mycket noga med att leverera ett väl dokumenterat utredningsresultat innan något borrningsarbete påbörjades.
När man borrar i sand och lera finns det stora risker för sättningar i marken. Torsten Mølgaard, Senior Project Director på COWI, tar med oss 40 meter ned i underjorden.
Den gröna linjen öppnades för passagerartrafik 2002, den gula linjen invigdes 2007 och Cityringen (blå och röd linje) invigdes 2019, med 17 nya stationer, stora som handbollsplaner. Det totala antalet stationer är nu 39 stycken.
Cityringen är det största byggprojektet i Köpenhamn på 400 år.
Bygget har skett helt och hållet under jord, och en avgörande faktor vid stationsutformningen var att förse perrongerna med dagsljus. Dessutom valdes lösningar som återspeglar Köpenhamns vision om att bevara och vidareutveckla en stad som är lätt att leva i, med gröna och livfulla offentliga miljöer.
Köpenhamns metro är förarlös och helt automatiserad. När nu hela tunnelbanenätet står klart förväntas 100 miljoner passagerare varje år i tunnelbanan.
När stadsmiljöerna runt tunnelbanestationerna designades utgick man från bilder av hur det skulle se ut när människor använde miljöerna. Louise Risør, landskapsarkitekt och designchef på COWI, berättar mer.
ORT
Köpenhamn
PERIOD
1994–2019
KUND
Metroselskabet I/S. Företaget har tre delägare: Köpenhamns stad, danska staten och Frederiksbergs kommun.
Sidsel Stabell Hoppe
Senior Vice President
Transportation, Denmark
Tel:
+45 22778460
slsa@cowi.com