Photo: MAD Arkitekter
På den nuvarande bussterminalen i Oslo sker idag mer än dubbelt så många bussavgångar som den ursprungligen planerades för och den har därmed nått sin kapacitetsgräns.
Uppdraget har omfattat en utredning av konceptval, tekniskt/arkitektoniskt förprojekt samt regleringsplan och konsekvensutvärdering. Utredningen av konceptval blev färdig 2013 och visade att en lösning med en bussterminal som ett lock över spårområdet skulle ge bäst måluppfyllelse och samhällsekonomisk nytta. Därför inleddes arbetet med regleringsplanen och konsekvensutvärderingen för en sådan lösning.
Uppdraget är tekniskt och anläggningsmässigt utmanande. Grundförhållandena på Oslo S är svåra med delvis stort djup ner till berggrunden, vilket ger begränsningar vad gäller fundament. Om en ny bussterminal byggs över spårområdet på Oslo S kommer det också att beröra tågtrafiken och ett stort antal personer under en relativt lång anläggningsperiod.
ORT
Oslo, Norge
PERIOD
2012-2018
KUND
Ruter A/S
TJÄNSTER
COWI bidrar med utredning inför konceptval, tekniskt förprojekt och reglering med konsekvensutvärdering på flera områden, däribland:
Barbo Sørlid Engh
Project Director
Spatial planning and Landscape Architecture, Norway
Tel:
+47 91361521
bsen@cowi.com