COWI vinner projekt för den nya sidenvägen (Obor)

COWI har valts ut för att granska design och konstruktion av Karnaphuli-tunneln i Bangladesh. Tunneln är en del i One Belt One Road, eller "den nya sidenvägen" – världens största infrastrukturprojekt som ska förbättra förbindelserna mellan Kina, Europa och Afrika.

22.05.2017

Karnaphuli-tunneln är en 3,4 km lång komplex tunnel under floden Karnaphuli, och den är en del av en 20 km lång motorväg. Målet är att förbättra infrastrukturen i Bangladesh för att främja tillväxt och utveckling i regionen, som är känd för sin omfattande textilindustri.

Det här projektet inom One Belt One Road är värt 530 miljoner dollar och finansieras till största delen av Kina, via Export-Import Bank of China.

– Tillsammans med lokala konsulter har COWI valts ut för att granska och godkänna konstruktionen, och se till att konstruktionen och det som byggs uppfyller de standarder som definierats för projektet. Det är ett en förutsättning för investeringen att vi och vår australiska partner SMEC deltar i projektet, och vårt uppdrag är att säkra konstruktionskvaliteten, säger Bo Bendtsen, Vice President för Tunnels and Underground Infrastructure på COWI.

Bättre kommunikationer

Syftet med One Belt One Road (OBOR) är att återskapa den gamla Sidenvägen genom ett handels- och infrastrukturnätverk som sträcker sig från östra Asien till Europa och Afrika. Det består av vägar, järnvägar, hamnar, rör och allt däremellan – i en region med stort behov av förbättrad infrastruktur. Under de närmaste tio åren planeras investeringar på 900 miljarder dollar.

OBOR invigdes 2013 av Kinas president Xi Jinping. I förra veckan deltog över 1 500 delegater, 29 statschefer och branschledande aktörer från över 130 länder på infrastrukturtoppmötet Belt and Road Forum i Peking för att diskutera projektet och ta del av de framtida planerna.

COWI bjöds in som internationell konsult för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om stora infrastrukturprojekt i regionen. Företaget representerades av Tina Vejrum, Vice President för Bridges International, och Bo Bendtsen, Vice President för Tunnels and Underground Infrastructure.

– Bättre kommunikationer är ledstjärnan för OBOR, och det är precis det COWI kan erbjuda när det gäller kärnkompetens och tjänster. Mötet var ett gyllene tillfälle att träffa samarbetspartners, utbyta information om OBOR och hitta nya områden för fortsatt samarbete, säger Tina Vejrum, och tillägger:

– Vi är konsulter för ett av de första projekten inom OBOR och hoppas få kontrakt på många fler framöver. Det kommer att vara stor efterfrågan på leverantörer inom bro- och tunnelkonstruktion och marina projekt, och där har vi stor erfarenhet.

Etablerad konsult vid Sidenvägen

COWI har redan stor erfarenhet av arbete i länderna längs Sidenvägen. Bland annat har vi ansvarat för konstruktionen av bron Hong Kong-Zhuhai-Macau som förväntas vara klar senare i år och den pågående ShenZhong-länken i Kina. Dessutom har vi arbetat med alla större hängbroar i Turkiet, där det senaste uppdraget var detaljdesign av bron över Izmitbukten, som öppnade för trafik 2016.

Om Karnaphuli-tunneln

  • 3,4 km flerfilig tunnel
  • Den 500 meter långa påfarten samt arbetsschakten börjar byggas i juni och ska vara klara i februari 2018.
  • Arbetet med tillfartsvägar och viadukt påbörjas i början av 2018 och pågår till 2021.

COWI är oberoende kontrollant för konstruktionen.

Två viktiga uppdrag:

  • Konstruktionsgranskning
  • Konsulttjänster för byggarbetsledning

Den nya sidenvägen (One Belt, One Road, OBOR)

  • Den nya sidenvägen (Belt and Road Initiative eller One Belt One Road, OBOR) syftar till att återskapa den berömda land- och sjöfartsvägen Sidenvägen, med ett handels- och infrastrukturnätverk som sträcker sig från östra Asien genom Afrika till västra Europa. Den består av vägar, järnvägar, hamnar, rör och allt däremellan – genom en region med ett infrastrukturunderskott på 26 biljoner dollar, enligt vissa beräkningar.
  • OBOR handlar om att knyta ihop världen. Och det handlar inte bara om ekonomi, finans och juridik, utan också om relationer mellan olika kulturer och de olika faktorer som håller ihop våra samhällen.
  • Under de närmaste tio åren planeras investeringar på 900 miljarder dollar. 2015 förde Kina över 82 miljarder dollar för olika OBOR-projekt till tre statsägda banker.

Källa: TIME, Wikipedia.

Kontakta oss

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018