En teknisk höjdpunkt: 190 ton bro

Ett enormt brosegment – 190 ton tungt och 40 meter långt – lyftes på plats på stationen Køge Nord. Det var en viktig milstolpe för alla som arbetat med den här unika bron, som blir ett trafiknav för hela Köpenhamnsområdet.

2017-11-07

Jens Thorup Laursen är COWIs projektledare för utformningen av stationen Køge Nord. Han var på plats för det stora lyftet:

– Det var som att se en dröm bli verklighet när det första brosegmentet lyftes på plats på underkonstruktionen i lördags – en vecka senare än planerat på grund av för stark blåst. Det här lyftet är den tekniska höjdpunkten efter att anbudsunderlaget togs fram sommaren 2014.

Bron har utformats av ett team från DISSING+WIETLING arkitekter, COBE och COWI. Projektet inleddes 2014 och finns med på CNN:s lista "A bridge too far? – 11 spectacular new bridges that break the mold"

– Vi var lite oroliga när 190 ton stål skulle lyftas, med tre av Danmarks största mobilkranar. Lyftet kunde genomföras utan problem och innan dagen var slut låg brosegmentet på plats på de permanenta tvärgående balkarna på pylonerna.

Resten av bron ska lyftas på plats vid två ytterligare tillfällen: först övergången över motorvägen M10, och sedan övergången över den nya höghastighetsjärnvägen.

Stationen ska stå klar till sensommaren 2018.

Om Køge Nord

  • Køge Nord blir en viktig knutpunkt för de 100 000 människor som passerar här varje dag
  • 8 000 pendlare förväntas passera bron varje dag 
  • Bron knyter samman höghastighetståg, lokaltåg (S-tåg) och vägar, och här finns en stor infartsparkering
  • Køge Nord blir 225 meter lång
  • Bron består av sex liknande stålsegment
  • Totalvikten för hela bron, med hissar och rulltrappor, blir 1 000 ton

PROJEKTINFORMATION

PLATS:
Danmark

PERIOD:
Planeras att tas i bruk 2018

KUND:
BaneDanmark
DSB
Køge Kommune

Läs mer om Køge Nord

Kontakta oss

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018