Foto: Lidl

Lidls butik vann pris för världens grönaste nya handelsbyggnad

Lidl Sveriges butik i Växjö tog hem pris för världens grönaste nya handelsbyggnad på BREEAM Awards 2017. För att möjliggöra BREEAM-certifieringen med högsta betyget Outstanding anlitade Lidl COWI. I internationell konkurrens tog Lidls butik sig till toppen bland fem nominerade handelsbyggnader som utvärderats av det internationella miljöcertifieringssystemet.

BREEAM Awards ägde rum den 7 mars i London. Övriga nominerade i kategorin nya handelsbyggnader var bidrag från Kina, Storbritannien och Spanien.

– Lidl Sverige har höga ambitioner och vill vara ledande inom dagligvaruhandeln gällande hållbarhet. Det är därför fantastiskt roligt att vi vunnit BREEAM:s pris för världens grönaste nya handelsbyggnad. Många har kämpat hårt och jobbat både inspirerande och innovativt för att nå hela vägen till en branschledande, grön butik. Vinsten ikväll är ett fint kvitto till alla på att vi lyckats, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

För att BREEAM-certifiera byggnaden i Växjö har Lidl tagit hjälp av COWIs expertis inom BREEAM. COWI har bistått med BREEAM Assessor, BREEAM AP samt experter inom miljö, ekologi, landskapsarkitektur, dagvatten och trafik.

– Det är oerhört roligt för oss på COWI att få samarbeta med en så nyfiken, engagerad och målmedveten organisation som Lidl. Det här är en enastående prestation där många inom både Lidl och COWI har varit delaktiga för att göra detta möjligt, säger Torbjörn Larson, avdelningschef på COWI.

Bland hållbara lösningar vid butiken i Växjö ingår ekozoner, solceller, laddstolpar för gratis laddning av kunders elbilar och elcyklar samt reseinformationstavla i butiken. Butiken representerar dessutom Lidls helt nya butikskoncept med starkt fokus på en förhöjd kundupplevelse och helt moderniserade personalutrymmen. Byggnaden är också klimatsäkrad via hållbara dräneringssystem och dagvattenmagasin.

Förutom butiken i Växjö är även två nya butiker i Upplands Bro och Södertälje BREEAM-certifierade med COWIs hjälp. Dessa kommer att utgöra mallen för hur nästa generations Lidl-butiker kommer att utformas.

Publicerad: 2017-03-08

Kontakta oss

Nanna Wang Carlsen
Group Brand & Employer Brand Manager
Communication, Denmark

Tel: +45 56404295