Londons nya öppningsbara bro är på plats

17.08.2018

I går monterades däcket på Londons nya öppningsbara bro i Canary Wharf, efter en 36 timmar lång resa över Nordsjön från tillverkningsanläggningen i Belgien.

När den öppnas för trafik kommer den 28 meter långa enklaffsbron att fungera som en länk för väg- och gångtrafik mellan Montgomery Square och Wood Wharf, det nya området i Canary Wharf.

Bron är utformad av ingenjörer från COWI, Knight Architects och Eadon Consulting. Den smälter fint in i omgivningarna med sin smäckra stålöverbyggnad som har placerats under däcket för att skapa ett enhetligt, stilrent intryck.

Med dubbla hydraulcylindrar under östra delen av stålspannet kan brodäcket fällas upp så att stora fartyg kan passera. Det är bara i öppet läge som brons stålkonstruktion och mekaniska delar syns. 

Martin Knight, Director på Knight Architects, säger: – Det har varit väldigt givande att se den här eleganta delen av den brittiska infrastrukturen ta form. Den största utmaningen för oss var att förena de mycket strikta konstruktionskraven för en lyftkonstruktion med konceptet ”Beautiful Ordinary” – ett subtilt arkitektoniskt uttryck som återspeglar kvaliteten i det omgivande offentliga rummet och utgör en viktig länk till det nya området i Canary Wharf.

Komplexa tekniska utmaningar

När han stolt betraktar installationen säger Vlad Opanasiuk från COWI: – Det ser ut som en enkel design – precis som det var meningen – men inget är enkelt med den här bron! Både under- och överkonstruktionen krävde anpassade konstruktionsdetaljer för att få det eleganta utseendet som arkitekterna hade tänkt sig.

– Däcket måste vara tillräckligt lätt för att kunna fällas upp och samtidigt starkt nog att bära fordon och fotgängare. Därför valde vi en lösning med ett ortotropiskt ståldäck som är lättare och mer flexibelt än betong, så att det blir lättare att fälla upp.

– Bron har ett relativt brett däck för att ge gott om plats för fotgängare. För att uppnå den nödvändiga torsionsstyvheten och en visuellt elegant valvbåge används sektioner med avsmalnande lådbalkar som längsgående huvudbalkar.

– Det har varit ett fascinerande projekt att arbeta med. Att lösa komplexa tekniska utmaningar och sedan få se sådana här fantastiska konstruktioner här ta form är det som gör ingenjörsyrket så tillfredsställande.

Nära samarbete

Brons placering innebar en utmaning, säger COWIprojektledare Musa Chunge:

– Jubilee-linjen i Londons tunnelbana går under den här vattenleden och parallellt med bron, så vi hade ett nära samarbete med Canary Wharf och Transport for London för att konstruera ett säkert pålfundament för brons landfästen och den marina vägbanken som utgör den östra påfarten.

Känslig process

Den komplexa installationsprocessen slutfördes i går. Två självgående modulartransportörer (SMPT) roterade det 185 ton tunga däcket 90 grader till installationspositionen och sänkte ned det på stöttorna innan pråmen kördes bort och bron kunde beskådas i all sin prakt.

FAKTA

Kund:
Canary Wharf Contractors

Byggnadsingenjör:
COWI

Arkitekter:
Knight Architects

Maskiningenjörer:
Eadon Consulting

Ljusdesigner:
Studio Fractal

Konstruktörer:
Victor Buyck Steel Construction

Huvudentreprenör:
Qualter Hall & Co

Betong:
Kilnbridge Construction Services Ltd

Kontakta oss

Emma Wahlberg
Head of Communication, BTM
Communication, Denmark

Tel: +45 56403896