COWI designar 23 300 nya kvadratmeter på Oslo flygplats

Den här expansionen gör plats för världens största passagerarflygplan – den 276 ton tunga Airbus A380.

01.02.2017

Icke-Schengen-området på Gardermoen ska utökas med en ny byggnad, och COWI kommer att vara huvudentreprenör för ingenjörsarbetet. I och med det går COWI in på sitt sjätte år med olika arbeten på Gardermoen.

Expansionen av icke-Schengen-området på Gardermoen sker i ett läge när den nuvarande kapaciteten redan utnyttjas till max, och därför är en av utmaningarna att se till att byggarbetet inte stör verksamheten, passagerarflödet och personalens arbetsvillkor i onödan. Terminalen kommer att vara öppen precis som vanligt under byggperioden.

Goda samarbeten

Det nyligen utvalda ingenjörsteamet – med COWI som huvudentreprenör och Aas Jacobsen och Per Rasmussen som underkonsulter – har stor erfarenhet av den här typen av arbete. Under namnet Team_T deltog de i projekteringsgruppen för Oslo flygplats Terminal 2.

– Samarbetet mellan COWI, Aas Jacobsen och Ing. Per Rasmussen fungerade mycket bra, och det är en av anledningarna till att vi vill fortsätta tillsammans. Vi arbetar som ett team så att kunderna inte behöver ha med tre olika företag att göra, säger Frode Fjeldstad som är ansvarig för upphandlingar och kontrakt på COWI.

Plats för världens största passagerarflygplan

Projektet är en naturlig fortsättning på T2-projektet, men Avinor (som äger flygplatsen) har nu specificerat enklare ytor med betydligt lägre byggkostnader och fler standardiserade lösningar.

Den nya icke-Schengen-delen blir en ny byggnad längst ut på den gamla internationella terminalen (Eastern Pier) som förlängs med 100 meter. Uppställningsplatserna kommer också att byggas om för större flygplan. På en av de nya uppställningsplatserna kommer världens största passagerarflygplan – Airbus A380 – att få plats.

COWI fortsätter med luftfartsprojekt

Luftfartsprojekt har utgjort en stor del av COWIs verksamhet de senaste åren. Utvecklingen av terminalerna Gardermoen T2 och Flesland T3 är de största projekten, och nu väntar uppdrag som bland annat en helikopterbas på Haakonsvern och en militärflygbas på Evenes (Harstad-Narviks flygplats).

– Totalt 228 medarbetare från COWI har jobbat med T2-projektet på Gardermoen sedan starten 2009. Som jämförelse kan nämnas att COWI har ungefär 1 100 medarbetare i hela landet. COWIs Frode Fjeldstad, som är ansvarig för upphandlingar och kontrakt för icke-Schengen-projektet, har haft ett eget kontor på Gardermoen sedan början av T2-projektet, enligt ett pressmeddelande.

Fjeldstad berättar att COWI har haft kvar sina kontor från T2-projektet för att använda i icke-Schengen-projektet.

– Men det blir i mindre skala än tidigare. OSL vill att hela gruppen sitter tillsammans, och det är också mest praktiskt nu när vi jobbar tillsammans mot en stor delad BIM-modell, säger Fjeldstad.

Omfattande expansion i Danmark

I januari fick COWI även bekräftelse på uppdraget att designa utbyggnaden av Köpenhamns flygplats Kastrup: 22 000 kvadratmeter på tre våningar. Antalet resenärer förväntas öka från dagens 26 miljoner till 40 miljoner under de kommande 20-25 åren.

Kontakta oss

Søren Kragh Pedersen
Head of Group PA & PR
Communication, Denmark

Tel: +45 2025 7018